BRØØØL: En ork fra «Warhammer 40 000» sprer glede på messegulvet på E3. Foto: AP

BRØØØL: En ork fra «Warhammer 40 000» sprer glede på messegulvet på E3. Foto: AP

Vuvuzela-støy? Pøh! Tilbring en uke i de enorme hallene i Los Angeles Convention Center under Electronic Entertainment Expo (E3), du. Her snakker vi om støy.

Buldrende, konstant støy fra spillutgivere som gjør sitt beste for å overdøve konkurrenten rett ved siden av. Rad på rad med enorme skjermer hvor helikoptre eksploderer, digitale byster dirrer og blod spruter. Brøling i mikrofoner fra et overentusiastisk salgsapparat.

SØTT: Microsoft lanserer sin bevegelsesstyrte, kontrollerløse Kinect-teknologi før jul. Der kan du blant annet spillet det «Nintendogs»-inspirerte spillet «Kinectimals». Foto: AP

SØTT: Microsoft lanserer sin bevegelsesstyrte, kontrollerløse Kinect-teknologi før jul. Der kan du blant annet spillet det «Nintendogs»-inspirerte spillet «Kinectimals». Foto: AP

Men jo høyere man roper og jo mer man bråker, jo mindre fornuftig har man å melde. Denne årlige spillfesten i Los Angeles er bestandig en pekepinn på hvor spillmediet beveger seg. Og akkurat nå ser det ikke ut til at det er noen særlig bevegelse.

Les flere kommentarer fra E3 her!
Les flere nyheter fra E3 her!

Ikke bokstavelig talt, naturligvis. Bevegelsesstyrt spilling var et gjennomgangstema under årets E3 idet Sony og Microsoft avduket Wii-konkurrerende teknologi. Her gjorde nok Sony et noe bedre inntrykk en Microsoft, som ikke helt klarte å overbevise oss om at den kontrollerløse Kinect-teknologien er presis nok.

Samtidig klarte ingen av de to å overbevise oss om at de står for et betydelig skritt fremover i forhold til det Wii har levert i en årrekke. Og da er det vanskelig å hente frem de aller største overskriftene.

Men det viktigste for både Sony og Microsoft var å presentere bevegelsesstyrte løsninger som er gode nok til å være et alternativ til Wii. Det klarte de begge to.

Da hadde Sony større problemer med å overbevise oss om 3D-spillenes fortreffelighet. Spillgiganten satser nå stort på 3D-spill på Playstation 3, og viste frem en rekke spill i 3D på messen. Med vekslende hell.

På sitt beste, kan man si 3D-spill øker innlevelsen. Men det at alle må bruke mørke briller, at teknologien kanskje ikke er moden nok ennå og at man må kjøpe ny, 3D-klar TV er en svært høy terskel.

På spillfronten var det på sin side langt mellom titler som utforsker nye retninger for spillmediet. Det tok ikke lang tid på messegulvet før det ene episke actionspillet fløt over i det neste. Mange imponerende spill, men også mange like spill. Og få overraskelser (med noen hederlige unntak).

HØYT STØYNIVÅ: Spillutgiverne bruker enorme ressurser på å bli lagt merke til under E3. Foto: AFP

HØYT STØYNIVÅ: Spillutgiverne bruker enorme ressurser på å bli lagt merke til under E3. Foto: AFP

Og så har du Nintendo, da. Akkurat idet den bevegelsesstyrte Wii-konsollen møter konkurranse fra to muskuløse fronter, smeller de til med E3-messens aller største og mest sjarmerende gledesbombe: 3DS.

Det er vanskelig å se for seg at 3D-spilling på TV- og PC-skjermen skal bli særlig utbredt med det første, men 3D på Nintendos kommende håndholdtkonsoll vil bli stort. Du trenger ikke briller, og listen over spennende titler til 3DS er allerede lang.

Dessuten presenterte Nintendo flere herlige spill til Wii, spill som definitivt skilte seg ut fra actionstøyet på E3 forøvrig.

Helhetsinntrykket er allikevel at E3 2010 var et hvileskjær for spillbransjen, et år uten de helt store innovasjonene – mange solide spill til tross.

Mine E3-favoritter:

1. Nintendo 3DS (spillkonsoll)
2. Portal 2 (PC, Mac, PS3, 360)
3. Deus Ex: Human Revolution (PC, PS3, 360)
4. Limbo (360)
5. Kirby’s Epic Yarn (Wii)
6. Gears of War 3 (360)
7. Need for Speed: Hot Pursuit (PS3, 360)
8. Rage (PC, Mac, PS3, 360)
9. Gran Turismo 5 (PS3)
10. Bulletstorm (PC, PS3, 360)

Nok sagt. Foto: AFP

Nok sagt. Foto: AFP

Tips oss hvis dette innlegget er upassende