IMPONERTE MED 3D: Alle i salen på Sonys pressekonferanse fikk 3D-briller ved inngangen. Foto: AFP

IMPONERTE MED 3D: Alle i salen på Sonys pressekonferanse fikk 3D-briller ved inngangen. Foto: AFP

Pressekonferansen til Sony under E3-messen i Los Angeles var kanskje uten de helt store spilloverraskelsene. Men så var det også en presentasjon hvor underliggende teknologi stod i sentrum.

Les også: Flere nyheter fra Sonys pressekonferanse

Sony satser nå fullt på 3D-spill. Her illustrert ved hjelp av Killzone 3. En presentasjon som fikk meg til å sende «litt» begeistrede meldinger ut på Twitter, det så nemlig helt åndssvakt engasjerende ut, og jeg startet sporenstreks å konstruere argumenter for anskaffelse av 3D-TV kona kanskje vil kunne akseptere.

Når jeg nå sitter og skriver dette på senga i hotellrommet mitt, har det derimot begynt å snike seg inn noen motargumenter – helt uten hjelp fra min bedre halvdel. Etter å ha blitt fysisk småkvalm av ti minutter med MotorStorm i 3D, innser jeg at 3D-spill er noe jeg må teste i ro og mak over lengre tid før jeg kan konkludere med det ene eller det andre. Jeg har også vanskeligheter for å se for meg en stue full av personer med mørke 3D-briller, 3D-spill er muligens mest interessant dersom man skal fordype seg i spill alene foran TVen og PCen.

Og i tillegg bruker jeg briller, noe som betyr at jeg enten må sette inn linser eller plassere 3D-brillene over mine andre briller for å kunne spille eller se på film. Det høres kanskje ut som en filleting, men det er virkelig fordømt upraktisk.

De vanvittig engasjerende Killzone 3-scenene har helt opplagt gitt meg en 3D-nysgjerrighet jeg ikke hadde før, og jeg tviler ikke på potensialet i tredimensjonale spillopplevelser. Men jeg er altså noe mer på bakkeplan nå, to-tre timer før leggetid denne tirsdagen.

Da er det enklere å konstatere at den bevegelsesstyrte Move-teknologien virker overbevisende. Sony møter Wii og Kinect med den kanskje mest presise teknologien av dem alle, og som spillkontrollere mener jeg de har større potensiale enn den knappeløse Kinect-teknologien. Inntil Microsoft eventuelt viser noe mer revolusjonerende enn de har vist til nå, i alle fall.

Les også: Kommentar fra pressekonferansen til Microsoft
Les også: Kommentar fra pressekonferansen til Nintendo

Og mens Microsoft fokuserte på veldig enkle og inkluderende casual-spill, brukte Sony mest energi på spill som kan være interessante også for mer typiske spillere. «Sourcery» er et av de mest interessante bevegelsesstyrte spillet jeg har sett til nå, og Wii Sports-klonen til Sony ser langt mer lovende ut enn Microsofts variant. Move-støtte i Killzone 3, Heavy Rain og SOCOM, for eksempel, er også interessant.

Men til tross for spennende 3D-teknologi og lovende Move-spill, var ikke Sonys E3-pressekonferanse det udiskutable høydepunktet de kanskje kunne ha trengt akkurat nå. I likhet med både Microsoft og Nintendo, manglet Sony noe litt udefinerbart something-something, et spillkonsept som blåste skjorta av folk, en annonsering som tok alle med storm.

Heroes on the Move var hyggelig nok det, og Twisted Metal kan bli gøy – i alle fall for de jublende amerikanerne i salen. Men det var allerede kjente spill som Little Big Planet 2, Infamous 2, Gran Turismo 5 og Portal 2 som virket mest lovende blant det som ble vist frem. Det er kanskje litt teit av meg å klage over manko på store nyheter, men jeg hopper i det og gjør nettopp det allikevel. Saksøk meg.

PS: Hvor i all verden var The Last Guardian??????

Tips oss hvis dette innlegget er upassende