KROPPSKONTROLL: Kinect dropper håndkontrolleren helt. I steden bruker du armer og kroppsbevegelser. Foto: AP

KROPPSKONTROLL: Kinect dropper håndkontrolleren helt. I steden bruker du armer og kroppsbevegelser. Foto: AP

Etter gårsdagens Kinect-fadese (ja, jeg velger å kalle det en fadese, også etter en natts søvn) var Microsoft under betydelig press da de offisielt sparket igang årets E3-messe i Los Angeles mandag morgen, amerikansk tid.

Les også: Ny Xbox-modell presentert

De måtte overbevise under sin store pressekonferanse på Wiltern Theater i Koreatown i Los Angeles. De måtte demonstrere at Kinect er mer enn en gimmick, at de er klare til å være en reell konkurrent til Nintendo Wii og Playstation Move. Og aller helst burde de overbevise spillpressen om at Kinect-teknologien er den revolusjonen de selv hevder den er.

De lyktes ikke med det siste. Det å fjerne håndkontrolleren helt og kommunisere med maskiner ved hjelp av hender og kroppsspråk er et skritt i en spennende retning, men vi er ikke helt på Minority Report riktig ennå, for å si det sånn.

Men vi er på Wii-nivå, og kanskje også på Move-nivå. Derfor må Microsofts pressekonferanse kunne sies å være en suksess for Microsoft allikevel.

De stjeler som ravner, ingen tvil om det. Mario Kart, Wii Sports, Wii Play og Wii Fit har fått sine motstykker i Kinect-innpakning, og budskapet er ikke til å misforstå: Microsoft vil ha Nintendos kunder. Men i enkelte tilfeller stjeler de med en viss stil – Your Shape (fra Ubisoft) vil helt sikkert gå rett hjem hos stuetrimmere, Kinect Joyride ser ut til å være et habilt kart-racingspill og Kinectimals kan fort ende opp med å bli en enorm suksess. Jeg tror det er svært mange som ønsker seg en supersøt og smellvakker TV-versjon av Nintendogs.

Med unntak av Dance Central fra Harmonix, et spill som prøver å lære deg å danse (hjelp!), er derimot Kinect-lineupen litt vel forutsigbar. Microsoft har et godt stykke igjen før man kan snakke om helt nye og revolusjonerende måter å spille på, og tiden vil vise om de noen gang vil klare å komme dit. Om teknologien er moden nok til å ta det neste skrittet.

Dette ble kanskje aller best illustrert av Kinect-versjonen av Forza Motorsport – et spill hvor det bare handler om å svinge og å passere biler, ikke å bremse og gasse. En veldig pen Ridge Racer, med andre ord.

Forutsigbarhet preget også første halvdel av Microsofts pressekonferanse. Her fikk vi en solid overdose testosteron fra the usual suspects – Gears of War 3, Call of Duty: Black Ops og Halo: Reach, samt en lekker og ultravoldelig demonstrasjon av Metal Gear Rising, en fin-fin trailer fra Fable 3 og avdukingen av det 360-eksklusive Crytek-spillet Codename: Kingdoms.

En solid lineup, javisst. Men savnet etter noen store bomber og uventede avsløringer var merkbart.

Alt-i-alt klarte Microsoft seg helt OK under årets pressekonferanse. Jeg har også en følelse av at de har mer på lur bak lukkede dører i dagene som kommer. Så gjenstår det bare å se hvor solide de fremstår etter at Sony og Nintendo har gjennomført sine gigant-pressekonferanser tirsdag morgen, amerikansk tid.

PS: Åja, Microsoft avduket også en ny, mindre Xbox 360-modell (som ser penere ut i virkeligheten enn på bilder!) og en Xbox Live-satsing for Windows Mobile 7, som kommer til høsten. Godt nytt, begge deler.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende