Med OnLive skal du kunne bestille og spille over Internett - uten dyre spillmaskiner.

Med OnLive skal du kunne bestille og spille over Internett - uten dyre spillmaskiner.

I sin kommentar mandag 30. mars tar Aftenposten-journalist Per Kristian Bjørkeng for seg spilltjenesten OnLive – en tjeneste som gjør det mulig å spille dagens toppspill på en hvilken som helst skjerm via fjernstyring over Internett. Kommentaren har tittelen «OnLive ingen bløff», og Bjørkeng har også tidligere tatt for seg OnLive i denne kommentaren.

Tjenesten ble presentert under Game Developers Conference i San Francisco, og fikk massiv oppmerksomhet som en potensiell spillrevolusjon. En demokratisering av spillverdenen, hvor man ikke lenger trenger å gjøre store investeringer for å følge den rivende teknologiske utviklingen som rir spillindustrien.

Bjørkeng peker på en kommentar skrevet av meg spesielt og kritiske røster generelt og avfeier disse fordi vi ikke har testet OnLive selv, slik han har. OnLive fungerte som det skulle, derfor har ikke jeg noen grunn til å være skeptisk, ser ut til å være Bjørkengs poeng.

Jeg betviler derimot ikke at OnLive fungerte på et fåtalls maskiner i San Francisco eller at tjenesten har fungert for et fåtalls testere i utviklingsfasen. Jeg avfeier heller ikke tjenesten fullstendig, og jeg er dessuten overbevist om at konseptet OnLive bygger på, «cloud computing» for alle, vil bli en realitet før eller senere.

Alt jeg sier er at den svært begrensede testingen som er gjort til nå ikke er i nærheten av å være noe bevis på at OnLive vil fungere like bra for hundretusenvis av samtidige brukere, og at jeg ønsker å spare min betingelsesløse hyllest av en spillrevolusjon til det eventuelt skjer.

Bjørkeng har på sin side gått langt i å kalle OnLive en revolusjon allerede, både i to kommentarer i Aftenposten og i hans nyhetsartikkel om tjenesten. Det til tross for at han faktisk tar alle de samme forbeholdene jeg tar rundt de massive tekniske utfordringene OnLive står ovenfor når det rulles ut for massemarkedet.

Derfor er det ekstra pussig at han ikke forstår noen kan være skeptiske til at OnLive vil bli den revolusjonen tjenesten har i seg på papiret.

Selskapet bak OnLive har alt å vinne på at Bjørkeng og andre journalister henter frem de store ordene og ingenting å tape på å avfeie potensielle skjær i sjøen. Presentasjonen på Game Developers Conference var en salgspitch for potensielle investorer og samarbeidspartnere under omstendigheter OnLive hadde full kontroll over, ikke en kosestund med spillentusiaster.

Jeg vet ikke hvor store investeringer som må til for å gjøre OnLive en tjeneste for massemarkedet. Jeg vet ikke hvor smertegrensen for antall samtidige brukere går. Jeg vet ikke om OnLive vil klare å holde sitt løfte om en problemfri lansering.

Men det vet ikke Per Kristian Bjørkeng heller.

Og OnLive, slik tjenesten fremstår i dag, er bare en revolusjon dersom man velger å ukritisk stole på at selskapet bak snakker sant.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende