Slik ser OnLive-senderen og -mottakeren ut.

Slik ser OnLive-senderen og -mottakeren ut.

Den nye spilltjenesten OnLive lover en fremtid som har gitt hele spillverdenen stjerner i øynene. Alt av spill tilgjengelig øyeblikkelig, uten å eie en dedikert spillmaskin. Og uten å måtte oppgradere disse dyre maskinene med få års mellomrom.

I praksis skal det fungere slik: Du kjøper en liten dings på størrelse med en sigaretteske med inngang for nettverkskabel, USB-porter til håndkontrollere og slikt samt HDMI-utgang du plugger til en TV eller en datamaskin-monitor. Prisen vil ligge på under 1.000 kroner.

Deretter kobler du deg opp til OnLives serverpark hvor de fysiske spillene skal ligge. Du velger hvilket spill du har lyst til å kose deg med, og streamer deretter dette spillet fra denne serverparken til din egen skjerm over Internett. Du fjernstyrer med andre ord en maskin på den andre siden av din nettforbindelse.

Konseptet har denne uken blitt demonstrert på Game Developers Conference i San Francisco. En offisiell lansering av tjenesten er ventet snart, det påstås at det virker smertefritt og en rekke spillutgivere har stilt seg bak tjenesten.

Det snakkes om spillkonsollenes død. At dyre spill-PCer ikke lenger vil være nødvendig. En Spotify for spill, hvor du har alt av spill tilgjengelig uten at det koster enorme pengesummer.

Det høres i det hele tatt for godt ut til å være sant. Og så er det kanskje nettopp det det er også.

Ta denne analysen av Eurogamer, for eksempel, som peker på de astronomiske kravene til både båndbredde og maskinkraft en tjeneste som OnLive krever. I den grundige, om enn noe tekniske, gjennomgangen hevdes det at OnLive umulig kan holde det de lover basert på dagens teknologi – selv om tjenesten huses av Internett-tilbydere med direkte nettilgang til sine kunder.

Selv med det ypperste av dagens teknologi til rådighet, vil streaming av spill over Internett i beste fall bety dårligere bildekvalitet, færre bilder i sekundet og mer «lagging» enn om du for eksempel spiller på en PS3-konsoll, hevder Eurogamer.

OnLive er teoretisk mulig, men kostnadene for å skalere tjenesten til å håndtere stor pågang er så astronomiske per i dag at folkene bak tjenesten ville hatt lavere kostnader dersom de sendte både spillkonsoller og spill hjem til hver enkelt bruker. Slik det ser ut til for en legmann som meg, i alle fall.

Personene bak OnLive hevder selv de har løst alle tekniske problemer, og at tjenesten er klar for massene. – Nei, jeg gjør ei, svarer de på påstander om løgn og bedrag.

Jeg er heller ikke i tvil om at såkalt «cloud computing» – det å utnytte andres datakraft over Internett – er uunngåelig. Dersom teknologien ikke er der tidsnok til å få OnLive til å fungere som det loves, vil andre tjenester komme i relativt nær fremtid.

For all del, jeg håper OnLive vil motbevise kritikere med en smertefri lansering. Men inntil det eventuelt skjer velger jeg å være skeptisk.

Meget skeptisk.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende